طراحی نظام رشد و تعالی اعضای هیأت علمی دانشگاه تراز انقلاب اسلامی با رویکرد روش‌شناسی سیستم‌های نرم؛ نمونه پژوهش: یکی از دانشگاه‌های سازمانی کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای مدیریت سیستم، گروه تحول و تعالی سازمانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

2 استادیار گروه تحول و تعالی سازمانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران، ایران

3 استاد گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

4 مدیر طرح و برنامه دانشکده مدیریت دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام

5 استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت ، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران

چکیده

یکی از مهمترین عوامل در دستیابی به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، اساتید و اعضای هیأت علمی در این تراز می-باشد. در این راستا مقاله حاضر، طراحی نظام رشد و تعالی اعضای هیأت علمی دانشگاه تراز انقلاب اسلامی در دانشگاه مورد مطالعه را مدنظر قرار داده است. بدین منظور رویکرد روش‌شناسی سیستم‌های نرم مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس این روش‌شناسی، در مرحله اول موقعیت مسئله‌، کشف و در مرحله دوم توسط محقق روایت و با حلقه‌های علی به تصویر کشیده شده است. در بخش تعاریف ریشه‌ای(مرحله سوم) ذینفعان مختلف، مخاطبین، مالکان، جهان‌بینی، فرایند تبدیل ومحدودیت‌ها معین و در مرحله چهارم نحوه مداخله در موقعیت مسئله در قالب یک الگوی سه‌لایه‌ای ارائه شده که شامل یک سری اقدامات متعارف برای رشد و تعالی (لایه اول)، تغییراتی در ساختارها وسبک رهبری(لایه دوم) و نیز در دستگاه معرفتی، انگاره‌ها و پیش‌فرض‌های کنشگران(لایه سوم) است. در پایان مدل مفهومی به منظور پیاده‌سازی نظام رشد و تعالی اعضای هیأت علمی ارائه شده است. مدل فوق موجب توانمندی و آمادگی اساتید و ایجاد شاکله متعالی(انگیزه و انگاره های متعالی، احساس هویت و کرامت و ..) در آن‌ها می‌شود تا بتوانند نقش‌های یک عضو هیأت علمی تراز انقلاب اسلامی را به نحو احسن ایفا کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing faculty members' developing system of university in the level of the islamic revolution by SSM methodology ؛ Case Study : One of the Corporate universities in Iran

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohammad kazem Etesami 1
  • Hossein Isaee, 2
  • Adel Azar 3
  • Mohsen Miri 2
  • Haidreza Mohammadi 4
  • Mahdi Fateh Rad 5
1 PhD of System Management, Organizational Evolution and Excellence Department, Faculty of Management and Economy, Imam Hussein University (pbuh), Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Organizational Evolution and Excellence Department, Faculty of Management and Economy, Imam Hussein University (pbuh), Tehran, Iran
3 Professor of Industrial Management Department, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
4 Director of Planning and Imam Hussein University Faculty of Management and Economics, Tehran, Iran
5 Assistant Professor, Faculty of Economics and Management, Sharif University , Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the most prominent elements in achieving a standard university for Islamic revolution is by means of faculty members and professors by this standard. In this respect, the present article has covered the design of the system for development and excellence of faculty members of a standard university for Islamic revolution in case of the intended university. For this purpose, soft systems methodology approach has been employed. According to this methodology, the status of the problem is revealed in the first step, and in the second step, it is elucidated by the researcher and it also is depicted using causal loops. In “root definition” section (third step), distinct benefactors, audience, and owners are out-looked, conversion process and constraints are determined, and in the fourth step the intervention manner in the status of the problem is presented in form of a three-layered pattern, which consist of series of canonical measures for development and excellence (first layer), changes in leadership structures and style (second layer), and also in the epistemic system, the images and assumptions of the actors (third layer). Finally, a conceptual model has been presented to implement the system of development and excellence of faculty members. The described model leads to empowerment and preparation of the professors and the creation of the transcendental formation (transcendental images and incentives, sense of identity, dignity, etc.) in them so that they can best serve the roles of a faculty member of a standard university for Islamic revolution

کلیدواژه‌ها [English]

  • faculty members
  • university in the level of the islamic revolution
  • Designing system