رتبه بندی شاخص های موثر بر پیاده سازی تفکر استراتژیک با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره فازی (FDANP) (نمونه پژوهش: دانشگاه های آزاد اسلامی غرب استان مازندران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

2 استادیارگروه ریاضی و آمار، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس

3 استادیار گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه امام خمینی نوشهر، نوشهر، ایران

چکیده

هدف اصلی از انجام این تحقیق رتبه­بندی شاخص­های موثر بر پیاده­سازی تفکر استراتژیک با رویکرد تصمیم­گیری چند معیاره فازی(FDANP) در نمونه پژوهش دانشگاه­های آزاد اسلامی غرب استان مازندران است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش انجام، توصیفی- پیمایشی می­باشد. روش گردآوری اطلاعات، مطالعاتکتابخانه‌ای و روش گردآوری داده‌های میدانی پرسش‌نامه می­باشد. جامعه آماری تحقیق خبرگان دانشگاه‌های آزاد اسلامی غرب استان مازندران به تعداد 20 نفر می­باشد. در این مطالعه ابتدا با مروری بر ادبیات نظری، شاخص‌های مؤثر تفکر استراتژیک شناسایی و سپس به روش دلفی فازی غربالگری و در نهایت 4 عامل اصلی به همراه 20 زیرعامل انتخاب شدند. برای تجزیه‌و تحلیل داده‌ها از روش تصمیم‌گیری چند معیاره و از روش DEMATEL فازی برای تعیین روابط میان شاخص‌ها و از روش فرآیند تحلیل شبکه‌ای(ANP) برای وزن­دهی و اولویت­بندی شاخص‌ها استفاده شد. نتایج تجزیه‌و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق پرسش‌نامه و حل با نرم‌افزار EXCEL نشان داد که در بین شاخص های اصلی، عامل هوشمندی استراتژیک با درجه وزنی 517/0 اولویت اول، "عامل تفکر استراتژیک" با درجه وزنی 328/0 اولویت دوم، عامل "راهبردهای تفکری" با درجه وزنی 241/0 اولویت سوم و در نهایت "عامل فردی" با درجه وزنی 186/0 اولویت چهارم را کسب کردند. همچنین در بین زیرشاخص­ها، "هوشمندی منابع انسانی" با درجه وزنی 0999/0 اولویت اول، شاخص "هوشمندی منابع مالی"، با درجه وزنی 0878/0 اولویت دوم و "هوشمندی تکنولوژیکی" با درجه وزنی 0765/0اولویت سوم را در بین 20 زیرشاخص کسب کردند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ranking indicators affecting the implementation of strategic thinking through fuzzy multi-criteria decision making (FDANP) approach (Case study: Islamic Azad Universities located west of Mazandaran province)

نویسندگان [English]

  • meysam karamipour 1
  • Seyyed Javad Mortazavi Amiri 2
  • Alireza Shabani 3
1 Ph.D Student of Industrial Management , Science And Research Branch ,Islamic Azad University ,Tehran, Iran.
2 Assistant Professor Department of Mathematics Statistics, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous,Iran.
3 Assistant Professor of Mathematics Department , Imam khomaini Naval Academi, Nowshahr, Iran
چکیده [English]

“Strategic thinking” is considered an appropriate organizational leadership approach in nowadays ever-changing and capricious environment. An approach which can advantage the organization in relative to its rivalries and allocate higher market share. Recent studies have revealed that lack of strategic thinking serves as major deficiency in the performance of organizations and this type of thinking actively highlights the profitability for organizations. Creation and development of strategic thinking is among the most highly-demanded deeds in management and this attitude of thinking is crucial in all organizational levels, especially senior management. This research is applied and of descriptive-analytical in terms of purpose and method, respectively. Information collection method was through library studies and the method for field data collection is through questionnaires. The study population consists of 20 of experts in Islamic Azad universities of western Mazandaran province. Following reviewing the theoretical literature, effective indicators of strategic thinking were identified and then they were screened using fuzzy Delphi method and ultimately, 4 main factors with 20 sub-factors were selected. For data analysis, Multi-criteria decision making method, for determining correlations between indicators, DEMATEL, and for weighting and prioritizing the indicators, Network Analysis Process Method (ANP) were employed. The results of the analysis on the data gathered through questionnaires and processed by EXCEL software revealed that the highest weight belongs to strategic intelligence index and sub-index "human resource intelligence".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic Intelligence
  • Human Resources Intelligence
  • Strategic Thinking
  • Financial Intelligence