تبیین الگوی توسعه دولت الکترونیک به‌منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی برمبنای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 (نویسنده مسئول) دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه شهید ستاری، تهران، ایران

3 استادیار ،گروه آمار، دانشکده علوم پایه واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

چکیده

پژوهش حاضر، با هدف تبیین الگوی توسعه دولت الکترونیک به‌منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی برمبنای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تبیین و شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص‌های مربوطه صورت پذیرفته است. این پژوهش باتوجه‌به هدف کاربردی و روش تحقیق آن از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی، با بررسی مقالات و پژوهش‌های پیشین و مراجعه به 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و افراد اجرایی و با استفاده از روش دلفی ‌مؤلفه‌های مدل توسعه دولت الکترونیک شناسایی شد. در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق‌ساخته شامل 87 سؤال بسته بین 285 نفراز کارکنان سازمان امور مالیاتی شهر تهران توزیع شد. در فاز کیفی روش نمونه‌گیری هدف‌مند و در فاز کمی روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای استفاده شده است. روایی و پایایی بخش دلفی و پرسشنامه محقق‌ساخته محاسبه شد و مورد تأیید قرارگرفت. سپس با استفاده از آزمون تی تک‌نمونه‌ای، عوامل شناسایی‌شده در بخش کیفی مورد بررسی قرارگرفتند. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که زیرساخت‌های ملی، آمادگی و تدارک دولت الکترونیک، زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی، خدمت جهادی، عوامل مرتبط با شهروندان و کارآمدی خدمت به‌ترتیب به‌عنوان مهم‌ترین ‌مؤلفه‌های مدل توسعه دولت الکترونیک در سازمان امور مالیاتی شهر تهران می‌باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Explanation of E-government Development Model for Presenting Optimal Public Services Based on the General Policies of Resistive Economy

نویسندگان [English]

  • kobra khoram 1
  • Esmail Asadi 2
  • Sahar Dorniani 3
1 (Corresponding Author) PhD Student in Public Administration, Department of Management, Faculty of Management and Accounting, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
2 Assistant Professor, Department of Management, Shahid Sattari University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Statistics, Faculty of Basic Sciences, Roodehen Branch, Islamic Azad University, Roodehen, Iran
چکیده [English]

This research is aimed at designing the E-government Development Model for presenting optimal public services based on the General Policies of resistive economy, and identifying and explaining the relevant components and indicators.  This is an applied research which follows an exploratory mixed (qualitative and quantitative) method. Reviewing the literature and referring to 15 academic experts and executives by using Delphi method, the researchers identified the components of e-government development model in the qualitative section. In the quantitative section, a researcher-made questionnaire consisting of 87 closed-ended questions was distributed among 285 employees of Tehran Tax Affairs Organization. A purposeful sampling method was used in the qualitative phase, and in the quantitative phase, stratified random sampling method was employed. Validity and reliability of Delphi method, as well as researcher-made questionnaire, were measured and confirmed. Afterwards, the identified factors in the qualitative section were tested with one-sample t-test. The results revealed that national infrastructures, e-government readiness and provisions, information and communication infrastructures, Jihadi services, factors related to the citizens and service effectiveness contain the most important components of e-government development model in Tehran Tax Organization, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-government
  • improvement of e-government
  • optimal presentation
  • public services
  • resistive economy
آرمان، بهراد (1394)، بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش مالیات الکترونیک ازطرف مؤدیان مالیاتی برمبنای ادغام مدل تئوری پذیرش و تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در اداره‌کل امور مالیاتی شهرستان شهرکرد، پژوهشنامه مالیات، ش 27 (مسلسل 75): 193 ـ 167.
ابلاغیه مقام معظم رهبری درمورد سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به تاریخ 29 /12/1392
الهی، شعبان؛ عبدی، بهنام و دانایی‌فرد، حسن (1389)، پذیرش دولت الکترونیک در ایران: تبیین نقش متغیرهای فردی، سازمانی و اجتماعی مطرح در پذیرش فناوری ، نشریه چشم‌انداز مدیریت دولتی، ش 1: 67 ـ 41 .
جابرانصاری، محمدرضا و پارساییان، افشین (1396)، مدلِ ارائه مطلوب خدمات عمومی، با بهره‌گیری از دیدگاه مقام معظم رهبری (مد ظله‌العالی)، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات قدرت نرم، ش 7: 172 ـ160.
جهانگیری، علی و علوی، نازنین (1385)، بسترسازی برای استقرار دولت الکترونیکی، نشریه فرایند مدیریت و توسعه، ش 66 ـ 65: 53 ـ 42 .
حکیمی، فرهاد؛ مهرکام، مهرداد؛ کریمی، حمیدرضا و اکرم میرزایی، علی (1396)، بررسی مشکلات کاربران در پیاده‌سازی نرم‌افزار Eris با استفاده از روش دلفی در اداره‌کل امور مالیاتی جنوب شهر تهران، پژوهشنامه مالیات، ش37 (مسلسل 85): 172 ـ 147.
زبردست، زهرا (1389)، عوامل مؤثر بر پذیرش دولت الکترونیک از نگاه شهروندان گیلانی و مازندرانی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه پیام نور.
ذکی، مهدی و لایق گیلگو، جابر (1397)، بررسی رضایت‌مندی مؤدیان مالیاتی از خدمات مشاوره‌ای براساس مدل سروکوال (مطالعه موردی اداره‌کل امور مالیاتی شمال تهران)،  پژوهشنامه مالیات، ش38 (مسلسل 86) : 75 ـ 51.
سازمان امور مالیاتی کشور (1393)، راهبردهای اصلاح نظام مالیاتی کشور.
سرداری، احمد و اعظمی، محسن (1391)، بررسی عوامل مؤثر بر توسعه زیرساخت‌های دولت الکترونیک در بخش بازرگانی ایران، نشریه راهبردهای بازرگانی، 19(1): 40 ـ 15.
صمیمی، مهدی (1389)، بررسی تأثیرگذاری شاخص‌های ارتقادهندة زیرساخت‌های فنی و قانونی برای توسعة دولت الکترونیک در ایران با رویکرد دولت به دولت G 2G، فصلنامه مدیریت انتظامی، ش 39: 32 ـ 11.
فقیهی، مهدی و معمارزاده طهران، غلامرضا (1393)، دولت الکترونیک به‌مثابه نظام فنی ـ اجتماعی: دسته بندی الگوهای پیاده‌سازی، سیاست علم و فناوری، 6 (4) :32 ـ 21.
فقیهی، مهدی و معمارزاده، غلامرضا (1394)، مدل توسعه دولت الکترونیک در ایران 1404، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، 7 (1): 142 ـ 125.
قلی‌پور سوته، رحمت‌اله؛ منوریان، عباس و اله‌یاری دوین، ملیحه (1398)، طراحی مدل دولت الکترونیک در چارچوب اخلاقی حکمرانی خوب، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 14(2): 189 ـ 186.
میرکمالی، سیدمحمد و حاج خزیمه، مجتبی (1395)، ارائۀ الگوی اخلاق حرفه‌ای برای معلمان مدارس ابتدایی: مطالعۀ موردی معلمان مدارس ابتدایی پسرانۀ دولتی در شهر تهران، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 5(14): 30 ـ 9.
واعظی، سیدمجتبی و البرزی، زهرا (1396)، جایگاه مفهوم خدمات عمومی در حقوق اداری ایران، دوفصلنامه حقوق اداری (علمی ـ پژوهشی)، س 4(12): 31 ـ 9.
یعقوبی، اسماعیل (1396)، حکمرانی خوب و ارتقای سلامت نظام اداری؛ تبیین نقش دولت الکترونیک، پژوهش‌های مدیریت عمومی، 10(37) : 222 ـ 203.
یعقوبی، نورمحمد (1392)، دولت الکترونیک: رویکرد مدیریتی، تهران: نشر افکار، چ سوم.
 
Adnan, A., Fahmi Zaidi, A., Azlina, A., & Wan Salihin Wong, A. (2016). The Effects Of Perceived Usefulness And Perceived Ease Of Use on Continuance Intention to Use E-Government. Procedia Economics and Finance, 35: 644-649.
Al Balushi, T., & Ali, S. (2020). Theoretical Approach for Instrument Development in Measuring User-Perceived E-Government Service Quality: A Case of Oman E-Government  Services. International Journal of Electronic Government Research (IJEGR), 16(1): 40-58.
Al-Hujran,  O., Al-Debei ,M. M., Chatfield, A& Migdadi, M. (2015). The imperative of influencing  citizen attitude toward e-government adoption and use. Computers in Human Behavior, 53: 189-203.
Betchoo, N. K. (2016). An Insight into the Practice of E-Government: A road Map for Contemporary Public Administration. International Journal of Trend in Research and Development. 3(2): 526-50.
Cho, S., Oh, S., Rou, H., & Gim, G. (2021). Study on Security and Privacy of E-Government Service. In Data Science and Digital Transformation in the Fourth Industrial Revolution ,67-79 .
Elbahnasawy, N. G. (2014). E-government, internet adoption, and corruption: an empirical investigation. World Development ,Elsevier, 57: 114-126.
Gupta, B., Dasgupta, S., & Gupta, A. (2008). Adoption of ICT in a Government Organization in a Developing Country: An Empirical Study. Journal of Strategic Information Systems, 17: 140-154.
Hamner, M., & Al-Qahtani, F. (2009). Enhancing the case for Electronic Government in Developing Nations: A People-Centric Study Focused in Saudi Arabia. Government Information Quarterly, 26: 137-143.
Hung, S., Chang, C., & Yu, T. (2006). Determinants of user Acceptance of the E-Government Services: The Case of Online Tax Filing and Payment System. Government Information Quarterly, 23: 97-122.
Iyer, J. (2020). Factors Affecting Indian Citizens' Intention to Use E-Government Services. IUP Journal of Information Technology, 16(33): 20-41 .
Jacob, D. W., Fudzee, M. F. M., Salamat, M. A., Kasim, S., Mahdin, H., & Ramli, A. A. (2017, August). Modelling end-user of electronic-government service: the role of information quality, system quality and trust. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering ,226(1) :1-10,  IOP Publishing.‏
Janita ,M.s & Miranda, F.j.(2018). Quality in e-Government services: A proposal of dimensions from the perspective of public sector employees. Telematics and Informatics jounal,Elsevier.1-13.
Kamal, M. M., (2006). IT Innovation Adoption in the Government Sector:Identifying the Critical Success Factors. Journal of Enterprise Information Management, 19(2): 192-222.
Lee-Kelley, A., & Kolsaker, L. (2006 (.Mind the Gap: E-Government and EDemocracy EGOV. LNCS.
Lian, J. W. (2015). Critical factors for cloud based e-invoice service adoption in Taiwan: An empirical study. International Journal of Information Management, 35(1): 98-109.
Madzova ,.V, Krste,. S & Ljupco , D. (2013 , June). Egovernment as an efficient tool towards good governance (Trends and comparative analysis throughout worldwide regions and within west Balkan countries). Balkan Social Science Review,1, 157-174.
Maumbe, B., Owei, V., & Alexander, H. (2008). Questioning the Pace and Pathway of E-Government Development in Africa: A Case Study of South Africa's Cape Gateway Project. Government Information Quarterly, 25: 757-777.
Pathak, M., Kaur, G., & Singh, S.(2015). Web Services: An E-Government Perspective. International Journal of Computer Applications (0975 – 8887) , International Conference on Advancements in Engineering and Technology (ICAET 2015):29-31
Park, N., Roman, R., Lee, S., & Chung, J. (2009). User Acceptance of a Digital Library System in Developing Countries: An Application of the Technology Acceptance Model. International Journal of Information Management, 29: 196-209.
Pérez-Morotea , R ., Pontones-Rosaa .,C & Núñez-Chicharrob, M. (2020). The effects of e-government evaluation, trust and the digital divide in the levels of e-government use in European countries, Technological Forecasting & Social Change,54, 1-14.
Sarrayrih, M. A., & Sriram, B. (2015, April). Major challenges in developing a successful e-government: A review on the Sultanate of Oman. Journal of King Saud University –  Computer and Information Sciences, 27(2): 230-235.
Sonntag, M. (2003). Online learning platforms and e-government. E-Government: Legal, Technical and Pedagogical Aspects, 283-299.‏
Tomaszewicz, A. A. (2015). The Impact of Digital Literacy on E-government Development. Online Journal of Applied Knowledge Management. 3(2): 45-53.
Ziemba, E., Papaj, T., & Jadamus-Hacura, M. (2015). Critical success factors for adopting state and local e-government polish insights. In Proceedings of the 13th International Conference on e-Society 2015, International Association for Development of the Information Society: 95-102.