بررسی تأثیر مالکیت فکری بر میزان عملکرد نوآوری در صنعت خودروسازی (موردمطالعه: شر کت خودروسازی سایپا)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 (نویسنده مسئول) کارشناسی ارشد مدیریت، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش، تعیین تأثیر مالکیت فکری بر عملکرد نوآورانه در شرکت­هایی خودروسازی  سایپا می‌باشد. این پژوهش از نوع همبستگی و ازنظر هدف کاربردی و با استفاده از روش‌شناسی توصیفی است که برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه­ای استفاده شده است و ابزار گردآوری اطلاعات ازطریق پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری در این پژوهش، مدیران شرکت خودروسازی سایپا می­باشند. حجم نمونه  باتوجه‎‌به ماهیت پژوهش از جدول مورگان استفاده شده است. بدین‌ترتیب که از 80 نفری که در این زمینه تشخیص داده شده­اند، 66 نفر به‌عنوان نمونه حاصل به سؤال­ها پاسخ دادند. پس از بررسی پایایی و روایی پرسشنامه، نرمال‌بودن داده­ها با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف بررسی شد. سپس با استفاده از آزمون مدل­سازی معادلات ساختاری و نرم­افزارsmartpls به بررسی فرضیه­ها پرداخته شد. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که مالکیت فکری بر نوآوری محصول، نوآوری فرایند و نوآوری تأثیر مثبتی دارد، ولی مالکیت فکری تأثیر مثبتی بر نوآوری سازمانی ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Investigation of the Effects of Intellectual Ownership on Innovative Performance in Car Industry (Case Study: Saipa Car Manufacturing Corporation)

نویسندگان [English]

  • gholamreza hashemzadeh 1
  • sanaz ebrahimi sadegh 2
1 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 (Corresponding Author) Master of Management, Department of Management, Faculty of Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study is aimed at investigating the effect of intellectual ownership on innovation performance. This correlational applied research follows a descriptive method. The data is collected by library method and a questionnaire. The statistical population of the research included managers of saipa Corporation. The research samples were selected according to Morgan formula including 66 manager out of all 80 ones. Having confirmed the validity and reliability of the questionnaire, the normality of the data was assessed by Kolmogorov-Smirnov test. Afterwards, the hypotheses were tested through structural equation modeling test and SmartPLS software. The results indicated that intellectual ownership affects positively the product innovation, the process innovation and the general innovation, but does not have a positive effect on organizational innovation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intellectual ownership
  • product innovation
  • process innovation
  • organizational innovation
اسدالهی، امیر (1389)، حقوق مالکیت فکری، تهران: نشر میزان. 
اسماعیلی، محمد؛ ابراهیمی، عباس و منفرد (1394)، توسعه مدل جامع اندازه­گیری سرمایه فکری، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، س ششم، ش 15 تابستان: 40 ـ 45.
پرهیزگار، حسین؛ فدوی و نظامی (1392)، موتورهای محرک نوآوری، انتشارات مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
جهانگیری، رضا و بهشتی (1388)؛ بررسی اثر حقوق مالکیت فکری بر نوآوری در کشورهای درحال‌توسعه منتخب، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.
رادفر، رضا و خمسه (1394)، مدیریت تکنولوژی نگرشی جامع بر تکنولوژی، نوآوری و تجاری‌سازی، چاپ نخست، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
شاهین، علی و صادق­بیگی (1389)، شناسایی عوامل مؤثر بر ظرفیت نوآوری بنگاه­های اقتصادی: مطالعه موردی: شرکت­های اتوماسیون صنعتی ایران، فصلنامه­ علوم مدیریت ایران، س چهارم، ش 15 زمستان: 29 ـ 34.
فاطمی، علی؛ حسینی و امانی (1391)، بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی در میان مدیران (مطالعه موردی مدیران ارشد مخابرات استان اصفهان)، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر، ش 11 پاییز: 19 ـ 24.
فرهادی، آرش (1393)، مالکیت ادبی و هنری درکنوانسیون برن با مقایسه در حقوق ایران و فرانسه، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق(ع).
نایب‌زاده، شهناز (1395)، حقوق مالکیت فکری و نوآوری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
Alege Jon, Lapiedre Rio, ,(2016), a measurement scale for product innovation performance, European Journal of innovation management, science333-346.
Dampour,Kupal, (2001), ownership of intellectual property and cooperate taxation, journal of public economics , 10-30.
Danteh bard, Klinz (2015), a study of Protection of intellectual property, The learning organization,14(2),pp 155-185.
Jan, Niker (2015) ,Protection of intellectual property as a means of evaluating innovation performance, European innovation management Journal,23(2):544-552.
Lio & Cras ,(2015), Within country index of intellectual property on medicate innovation, European journal of innovation,43(4), pp. 513-524.
Ragavan,M, Jain,K, ,(2016), technology and intellectual property strategy of a firm, Journal of indian institute of technology 213-227.
Salmah,F, (2014), The importance of intellectual property for SMEs;     Challenges and moving forward.
Shompiter jeen,(2014), The new imperative for creating and profiting from technology , journal of product innovation management, 21(3), pp.223-227.
Urabe lee, (2016), an innovative model of measuring intellectual capitals, journal of social and behavioral science, 194-199.