بررسی رابطه عوامل جمعیت‌شناختی بر ادراک مصرف‌کنندگان از نام تجاری کالای تولید داخل درراستای جهش تولید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 دانشیار دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

3 (نویسنده مسئول) دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

چکیده

 این پژوهش، درپی بررسی رابطه عوامل جمعیت‌شناختیِ جنسیت، سن، تحصیلات، وضعیت تأهل و میزان درآمد بر ادراک و انتخاب مشتری از کالاهای تولید داخل با نام تجاری فارسی و انگلیسی می‌باشد. به‌عبارت‌دقیق‌تر، این مطالعه با نگاهی به الگوی مصرف و جهش تولید در نمونه‌ای از جامعه‌ی آماری به‌دنبال بررسی تأثیر عوامل جمعیت‌شناختی مذکور بر نحوه‌ انتخاب کالا توسط مصرف‌کنندگان در مواجهه با نام تجاری به زبان فارسی و انگلیسی است. در این مطالعه با استفاده از روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه، داده‌های مربوط به ادراک مصرف‌کنندگان مختلف، ازنظر عوامل جمعیت‌شناختی، در برخورد با نام تجاری فارسی و انگلیسی در سطح فروشگاه‌های شهروند منطقه‌ی 2 و 5 شهرداری تهران و درمورد پنج فرضیه‌ پژوهش جمع‌آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS  و آزمون‌های کای مربع و تحلیل رگرسیون، تجزیه‌وتحلیل شده‌اند. یافته‌های پژوهش حاکی از وجود ارتباط در طیف گسترده‌ای بین عوامل جمعیت‌شناختی مذکور و تمایل به استفاده از نام‌های تجاری انگلیسی بین اقشار تحصیل‌کرده و با درآمد بالای جامعه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Investigation of the Relationship between Demographic Factors and Consumers' Perception of the Brand of Domestically Produced Goods in line with the Production Leap

نویسندگان [English]

  • davud feyz 1
  • azim zarei 2
  • hossein goodarzi 3
1 Faculty member of Semnan University
2 Faculty member of Semnan University
3 PhD student in Marketing Management, Semnan University
چکیده [English]

This study in intended to investigate the relationship between demographic factors, including gender, age, education, marital status, and income, on customers’ perception and selection of domestically produced goods with Persian and English brands. More precisely, this study is an attempt to find out consumption patterns in a statistical population sample, as well as the effect of these demographic factors on how consumers choose domestic goods from Persian and English brands. Through a survey method with a questionnaire, data related to the perception of different consumers in terms of demographic factors, in dealing with Persian and English brands in the Shahrvand stores of Tehran Municipality, district 2 and 5, and five hypotheses were tested. The research data was collected and analyzed using SPSS software and chi-square tests and regression analysis. The findings indicated that a significant relation existed between these demographic factors and the tendency to use English brands among the educated customers with high incomes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand
  • consumers’ perception
  • consumption patterns
  • demographic factors
  • marketing
امیرشاهی، میراحمد و عباسیان، فرزانه (1386)، بررسی تأثیر برداشت‌های مصرف‌کنندگان از نام تجاری بر واکنش آنها (مورد پژوهشی: مصرف‌کنندگان تلفن همراه در شهر تهران)، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، س هفتم، ش 25: 52 ـ 21.
تاری، فتح‌الله و غلامی باغی، سعید (1390)، تأثیر فرهنگ بر الگوی مصرف در کشور و راهکارهای بهبود آن، فصلنامه مهندسی فرهنگی، س پنجم، ش اول: 75 ـ 83.
خورشیدی، علی‌رضا (1368)، الگوی مصرف، تازه‌های اقتصاد، ش 4: 25 ـ 23.
سکاران، اوما (1384)، روش­های تحقیق در مدیریت، محمد صائبی و محمود شیرازی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران.
موسایی، میثم ( 1388)، نقش فرهنگ بر الگوی مصرف، فصلنامه علمی ـ پژوهشی اقتصاد اسلامی، سال نهم، ش 34: 150 ـ 125.
مهینی‌فر فراهانی، محسن و همتی‌فر،‌ مجتبی (1389)، تبیین مبانی، اصول و روش‌های اصلاح الگوی مصرف باتأکیدبر متون اسلامی، تربیت اسلامی، س پنجم، ش اول: 78 ـ 45.
نیومن، ویلیام لاورنس (1389)، شیوه­های پژوهش اجتماعی: رویکردهای کیفی و کمی، ج اول، ترجمه دکتر حسن دانایی‌فر و سیدحسین کاظمی، تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر.
 
Aaker, D. (1991). "Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name", The Free Press, New York, NY.
Aaker, D. A. (2003). “The Power of the Branded Differentiator”. MIT Sloan Management, fall, 83–87.26.
Ailawadi, K. &. K. K. (2004). “Understanding retail branding: Conceptual insights and research priorities”. Journal of Retailing, 80(4), 331–342.
Basha, S., & Maiti, J. (2013). Relationships of demographic factors, job risk perception and work injury in a steel plant in India. Safety Science, 51(1), 374–381. doi:10.1016/j.ssci.2012.08.005
Beverland,M.(2005).”Brand management and the challenge of authenticity”.Journal of Product and Brand Management.14.(0421-1061).460-461.
Catherine W, M.Yeung and Robert S Wyer(2005).” Does Loving a Brand Mean Loving Its Products?”. Journal of Marketing Research.42.495-506.
Check, R. F., & Okwo, F. (2012). Influence of Demographic Factors on Stress Perceptions of Teachers of Public Secondary Schools in Cameroon. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 439–443. doi:10.1016/j.sbspro.2012.06.677 
Chung, Young Sook(1998).” Culture and consumption expenditure patterns: comparison between Korean and United States households”. Journal of Consumer Studies & Home Economics.22(1).39-50.
Dubrovina, N., Siwiec, A., & Ornowski, M. (2012). Impact of Socio-Demographic Factors and Health State on Indicator of Life Satisfaction of Population in Poland. Procedia Economics and Finance, 1, 128–137. doi:10.1016/S2212-5671(12)00016-0
Ewing MT, N. J. P. L. W. A. (2002). “On the renaissance of Chinese brands”. International Journal for Quality in Health Care, 21, 197–216.
Fetscherin, M., & Toncar, M. (2010). “Country of Origin Effect on U.S. Consumers' Brand Personality Perception of Automobiles from China and India”. The Multinational Business Review, 17(2), 111–127.
Fischer, Marc; Völckner, Franziska; Sattler, Henrik (2010).” How Important Are Brands? A Cross-Category, Cross-Country Study”. Journal of Marketing Research.47 (5).823-839.
Francis, June N. P.; Jan, Lam; Walls, Janet P. Y.(2002).” Executive Insights: The Impact of Linguistic Differences on International Brand Name Standardization: A Comparison of English and Chinese Brand Names of Fortune-500 Companies.”. Journal of International Marketing.10(1). 98-116.
Gardner, Burleigh B. and Sidney J. Levy (1955), "The Product and the Brand," Harvard Business Review, 33 (2), 33-39.
Gunasti, K., & Ross, W. T. (2010). “How and When Alphanumeric Brand Names Affect Consumer Preferences”. Journal of Marketing Research, 47(6), 1177–1192. doi:10.1509/jmkr.47.6.1177.
Hong , (Frank), Anthony Pecotich and Clifford J. Shultz(2001).” Language Constraints, Product Attributes, and Consumer Perceptions in East and Southeast Asia”. Journal of International Marketing.10(2).29-45.
Jenni Romaniuk, & Elise Gaillard. (2007). “The relationship between unique brand associations, brand usage and brand performance: analysis across eight categories”. Journal of Marketing Management, 23(3-4), 267–284. doi:10.1362/026725707X196378
Kavanaugh, J., Duffy, J. A., & Lilly, J. (2006). The relationship between job satisfaction and demographic variables for healthcare professionals. Management Research News, 29(6), 304–325. doi:10.1108/01409170610683842 
Kinra, N. (2006). ‘The effect of country-of-origin on foreign brand names in the Indian market”. Marketing Intelligence and Planning, 24(1), 15–31.
Kohli, C. L. (2005). “Creating brand identity: A study of evaluation of new brand names”. Journal of Business Research, 58, 1506–1515.
Kohli, Chiranjeev and Douglas W. LaBahn (1997), "Greating Effective Brand Names: A Study of the Naming Process," Journal of Advertising Research, 37 (1), 67-75.
Laforet, Sylvie(2011).” Brand names on packaging and their impact on purchase preference”. Journal of Consumer Behaviour.10 (1).18-30.
Lianxi Zhou, & Amy Wong. (2008). “Exploring the influence of product conspicuousness and social compliance on purchasing motives of young Chinese consumers for foreign brands”. Journal of Consumer Behaviour, 7, 470–483. doi:10.1002/eb.265.
Salciuviene, L., Ghauri, P. N., Salomea Streder, R., & Mattos, C. de. (2010). “Do brand names in a foreign language lead to different brand perceptions?” Journal of Marketing Management, 26(11-12), 1037–1056. doi:10.1080/0267257X.2010.508976.
Snir, R., & Harpaz, I. (2004). Attitudinal and demographic antecedents of workaholism. Journal of Organizational Change Management, 17(5), 520–536. doi:10.1108/09534810410554524 
Stern, B. B. (2006). “What Does Brand Mean? Historical-Analysis Method and Construct Definition”. Journal of the Academy of Marketing Science, 34(2), 216–223. Doi: 10.1177/0092070305284991.
Yıldırım, H., & Uysaloglu, B. (2012). Impact of Demographic Factors on Employee's Perception of Mobbing: A Case Study from a Logistics Company. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 58, 634–644. doi:10.1016/j.sbspro.2012.09.1041 
Yorkston, E. (2004). “A sound idea: Phonetic effects of brand names on consumer judgments”. Journal of Consumer Research, 31, 43–45.
Zhou L, H. M. K. (2003). “Symbolic value of foreign products in the People's Republic of China”. Journal of International Marketing, 11(2), 36–58.