بررسی نقش راهبرد شیوه‌های تعامل مؤثر در توسعه و پیشرفت روابط انسانی در کارکنان مدارس شهرستان نهاوند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: استادیار ، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ملایر، همدان، ایران

2 دانشجوی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور ملایر، همدان، ایران

چکیده

هر انسان به برقراری تعامل با دیگران نیاز دارد. انسان موجودی اجتماعی است و یکی از ویژگی‌های آن زندگی کردن با دیگران و برقراری تعامل با آن‌هاست. برقراری تعامل با دیگران یک نیاز است. تعامل انسانی به مطالعه رفتار انسان‌ها در محیط سازمان با سایرین می‌پردازد تا در نهایت نتایج کار سازمان بهبود یابد. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه‌ بین شیوه‌های تعامل با توسعه روابط انسانی کارکنان شهرستان نهاوند بود. این پژوهش از نظر نوع، توصیفی-همبستگی، از نظر زمان، مقطعی، به لحاظ ماهیت، کاربردی و از منظر وسعت، پهنانگر است. جامعۀ آماری پژوهش، کلیه کارکنان مدارس شهرستان نهاوند می‌باشند که تعداد آن‌ها حدود 1800 نفر بود و تعداد 317 نفر از آنان به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در گردآوری داده‌ها از روش توزیع مجازی پرسشنامه فردبه‌فرد استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط افراد خبره تأیید و پایایی آن 83/0 به دست آمد. تجزیه‌وتحلیل حاصل از این پژوهش نیز با استفاده از نرم‌افزار spss در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج نشان داد تمامی شیوه‌های تعامل با توسعه روابط انسانی کارکنان شهرستان نهاوند رابطه مثبت و معناداری دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Role of Effective Interaction Methods in the Development of Human Relations of Nahavand School Staff

نویسندگان [English]

  • fataneh yarahmadi 1
  • elham shahbazi 2
1 Corresponding author: Assistant Professor, Department of Commercial Management, Malayer University, Hamedan University, Iran
2 MA in Administrative Management, Payame Noor University, Malayer ,Hamedan, Iran
چکیده [English]

Every human being needs to interact with others. Man is a social being and one of its characteristics is living with and interacting with others. Interacting with others is a necessity. Human interaction studies the behavior of human beings in the organization with others in order to ultimately improve the results of the organization. The purpose of this study was to investigate the relationship between interaction methods with the development of human relations of Nahavand employees. This research was descriptive-correlative in terms of type, cross-sectional in terms of time, practical in terms of nature and broad in terms of scope. The statistical population of this study was all employees of Nahavand city. The statistical population of the study is all employees of schools in Nahavand city, whose number was about 1800 people, of which 317 people were selected as the sample size. In data collection, the virtual distribution method of individual questionnaire was used. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was 0.83. The analysis of this study was performed using SPSS software at both descriptive and inferential levels. The results showed that all methods of interaction with the development of human relations of Nahavand employees have a positive and significant relationship

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interaction Methods
  • Development of Human Relations
  • School Staff
  • Nahavand City
  1. امینی، محمد؛ رضاپور، غلامرضا و ناصح، جواد (1388). بررسی تجربی شیوه‌های مؤثر بر بهبود و توسعه روابط انسانی در میان کارکنان مدارس شهرستان کاشان. فصلنامه تعلیم و تربیت. (95): 163-186.

    دیزجی، منیره و کتابفروش بدری، آرش (1393). بررسی آثار توسعه انسانی بر بهره‌وری نیروی کار در کشورهای منتخب OECD. مجله مدیریت بهره‌وری (فراسوی مدیریت). 8 (31): 125-140.

    دیویس، کیت (1365). مقدمه‌ای بر روابط انسانی (ترجمۀ ناصر رحیمی و محمد توتونچیان). تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    زین‌آبادی، حسن رضا؛ آراسته، حمیدرضا؛ بهرنگی، محمدرضا و قمری، آزاده (1397). ارائه الگوی مفهومی توسعه استعدادهای نیروی انسانی. مجله مطالعات مدیریت بهبود و تحول. 27 (90):11-43.

    سرمد، غلامعلی (1380). روابط انسانی در سازمان‌های آموزشی. تهران: سمت.

    شاه ولی، منصور (1382). بررسی کارکردهای مهارت‌های ارتباطی غیرکلامی و گوش دادن مؤثر در تحقق وظایف و بهبود روابط انسانی در سازمان. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. پیاپی 39، 20-35.

    شهیدی، سارا (1397). همدلی چیست و چه نشانه‌هایی دارد، وب‌سایت چه طور www.chetor.com

    علاقه‌بند، علی (1381). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزش. تهران: روان.

    فرج اللهی، مهران (1393). بررسی شناسایی مؤلفه‌های آموزش باز و از دور و توسعه نیروی انسانی در دانشگاه‌های دارای این نوع آموزش و ارائه الگوی برای آن. مجله آموزش و توسعه منابع انسانی. 1 (3): 51-67.

    فروزان، یونس (1394). تبیین انواع مدل‌های ارتباطات مؤثر در توسعه و گسترش روابط انسانی. دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی.

    کلینی، محمد بن یعقوب (1407 ق). الکافی (جلد ‌2)، قم: آل البیت علیهم‌السلام.

    کریمی، وجیهه (1385). بررسی مهارت‌های سه‌گانه مدیران گروه‌های آموزشی باکیفیت آموزشی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت‌ معلم، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

    محمودی، نجف و نیلی‌پور طباطبایی، سید اکبر (1394). سرمایه اجتماعی و نقش آن در توانمندسازی نیروی انسانی، دومین کنفرانس بین‌المللی ابزار و تکنیک‌های مدیریت.

    میرکمالی، سید محمد (1387). رفتار و روابط در سازمان و مدیریت. تهران: رامین.

    نصر، احمدرضا؛ بحرانی، سید احمد و زمانی، بی‌بی عشرت (1386). مقایسه شیوه‌های تدریس و تعامل آموزگاران دارای مدرک کارشناسی آموزش ابتدایی با آموزگاران دارای مدرک کارشناسی در سایر رشته‌ها. مجله روانشناسی و علوم تربیتی. 37 (4): 33-59.

    هنسن، مارک (1370). مدیریت آموزشی و رفتار سازمانی (ترجمه محمدعلی نائلی). اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز.

    یارمحمدیان، محمدحسین و شفیع پورمطلق، فرهاد (1392). ارائه مدلی جهت ارزیابی عوامل مؤثر بر توسعه ارتباط کارآمد ادراک شده بین دانش‌آموز و معلم در مدارس هوشمند. مجله پژوهش در برنامه‌ریزی درسی. 10 (9): 16-26.

    یزدان‌شناس، محمدهادی؛ پیکانی، مهربان و قلی‌زاده، آذر (1399). طراحی الگوی استراتژی‌های توسعه منابع انسانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران. مجله آموزش علوم دریایی. 7 (20): 119-140.

    Asian Institute of Management. (2019). Establishing a knowledge management programme for competitive advantage in an enterprise. International Journal of Information management, no 21:15-29

    Barrgl, Reece and Rhonda Brandt. (2006). Effective Human Relations. 3rded, Boston: Houghton Mifflin Co; P. 4.:80-95

    Chambers. T Wentieh. (2006). Century Dictionary: Great Britian. . Journal of research in science teaching , 17(8):217-227.

    Combs, Adam. (2010). Assessing the quality of teacher-student relationships on the variables that affect these relationships, journal of applied psychology, 44. (3). 224-232.

    Ethel, Jake and Guymann, Gerald. Sean, Peter. (2016). A meta-analysis of teacher-student learning fading relationships, Journal of Psycholinguistic Research, 17: 36-18.

    Foster, Billie Beth. (2019). Perceptions of Selected Agricultural Teachers of the Importance, Development, and Application of Human Relations Skills at the University of Oklahoma, Academy of management Journal, no 39, :54-70

    Gilian, West. (2012). Micropolitics of Knowledge, Communication and Indirect Control in Workgroups, New York: deGruyter.

    Goki, Maisy, Schneider. (2008). Meaning of employee interaction. Industrial Organizational Psychology. journal of applied psychology,32(2):86-100

    Gwyn, Misty. (2020). Creating a benefits communication calendar for year-round employee engagement, International Journal of Information management, 45(1):46-60.

    Kahn, William A. (1990). Psychological conditions of personal conflict and disability at work. Journal of the Academy of Management. 33 (4): 692-724.

    Kochamba, D & Murray, A. (2017). The state of the nation: Knowledge management in practice. California Management Review, no 40.:17-32

    Margerison, Danet & Kakabadse, Coul. (2018). Effective management by having the skills to deal with people correctly, Academy of management Journal, no 4st, :1-16

    Meyer, jack & Allen, harry. (1991). Conceptualization of stocks of organizational commitment, a review of human resource management. 1: (91): 61-89.

    Minner, John B. (2020). the Effect of a course in psychology on the Attitudes of Research and Development supervisory. journal of applied psychology. 44. ( 3): 224-232.

    Moor, jack & Anderson, pit. (2003). the Effect of a course in psychology on the Attitudes of Research and Development supervisory. journal of applied psychology. 44. ( 3):. 224-232.

    Robinson, Jessica. (2019). 7 steps to ensure companies understand 141 ways employees interact in the workplace, International Journal of Information management, 34. (5). 144-160.

    1. Deal; Pichard J. Hill. (2015). management Traninig Effectives A Study of nurse managers, Austin, tex: Bureau of Business Research the university of texas, 12(8):27-44.

    She, Mike-Ching; And Fisher Darrell. (2012). Teacher Communication Behavior and its Association outcomes in Science in Taiwan. Journal of research in science teaching, 39 (1): 63-78.

    Smith, Kendall and Holin. (1969). Measuring Job Satisfaction and Retirement: A Strategy for Studying Attitudes. Journal of Psycholinguistic Research, 3(2),65-82.