چالش‌های آموزش مجازی در زمان شیوع بیماری کووید 19 (موردمطالعه: آموزش‌وپرورش شهرستان نهاوند)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: استادیار و عضو هیئت علمی، گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ملی ملایر، همدان، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور ملایر، همدان، ایران

چکیده

هدف از انجام این مقاله بررسی این موضوع است که با توجه به شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن آموزش‌های دانش‌آموزان چه مشکلاتی در این نوع فرآیند آموزشی به‌ویژه در حوزه آموزش‌وپرورش شهرستان نهاوند وجود دارد؟ این مقاله از منظر هدف کاربردی، از منظر روش، توصیفی- پیمایشی و از منظر نوع‌شناسی نیز جزو تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری این مقاله کلیه معلمان، کارکنان و دانش‌آموزان حوزه آموزش‌وپرورش شهرستان نهاوند بودند که تعداد آن‌ها بیش از 10000 نفر می‌باشد و از این میان تعداد 385 نفر از آنان به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از روش توزیع مجازی پرسشنامه فردبه‌فرد استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط افراد خبره تأیید و پایایی آن 82/0 به دست آمد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد عدم امکان فعالیت گروهی، دشواری ارزشیابی دانش‌آموزان، عدم امکان آموزش چهره به چهره، عدم آگاهی معلم از میزان و چگونگی فعالیت دانش‌آموزان، دشواری در تهیه ابزار لازم و عدم وجود تعامل مؤثر و انگیزه کافی مشکلاتی هستند که به ترتیب بیشترین اثر را بر آموزش مجازی دانش‌آموزان شهرستان نهاوند دارند، اما در خصوص عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت و ناآشنایی با فضای مجازی و امکانات آن اثر معناداری مشاهده نشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Challenges of e-learning during the outbreak of Covid disease 19 (Case study: Education of Nahavand city)

نویسندگان [English]

  • fataneh yarahmadi 1
  • maryam zafary 2
1 Corresponding Author: Assistant Professor and Faculty Member, Department of Management, Faculty of Humanities, Malayer National University, Hamadan, Iran
2 Master student of public administration, Payame Noor Malayer University, Hamadan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this article is to investigate the issue of what problems in this type of educational process, especially in the field of education in Nahavand city, considering the prevalence of coronary heart disease and virtualization of students' education? This article is descriptive-survey from the point of view of applied purpose, from the point of view of method and from the point of view of typology. The statistical population of this article was all teachers, staff and students in the field of education in Nahavand city, whose number is more than 10,000 people, and 385 of them were selected as the sample size. The virtual distribution method of individual questionnaire was used to collect data. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was 0.82. The results of regression test showed the impossibility of group activities, difficulty in evaluating students, impossibility of face-to-face teaching, lack of teacher awareness of the amount and how students work, difficulty in providing the necessary tools and lack of effective interaction and sufficient motivation are the most common problems. Have an effect on virtual education of students in Nahavand city, but there was no significant effect on lack of high-speed Internet access and unfamiliarity with cyberspace and its facilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-learning problems
  • e-learning
  • Nahavand city
  • students
  • Education
اسماعیل‌نیا مژگان؛ کوهستانی، حسینعلی و معقول، علی (1398). طراحی و اعتبار یابی الگوی بهبود کیفی آموزش‌های مجازی دانشگاه فرهنگیان (به روش آمیخته). مجله فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 13(3): 561-580.
اعزازی، شهاب (1382). جامعه‌شناسی خانواده: با تأکید بر نقش، ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر. تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
اکبری تبار، علی (1392). مطالعه شبکه‌های اجتماعی مجازی: مطالعه موردی شبکه‌های دوره و یو 21. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده جامعه‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
باقرزاده همایی، مهرانگیز (1399). تأثیر عملکرد آموزش در فضای مجازی در تعاملات یاددهی و یادگیری. مجله پژوهشنامه اورمزد،(51): 126-135.
باقری نوع‌پرست، خسرو (1389). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
پوشنه، کامبیز، خسروی، علی‌اکبر و مهدوی، مریم (1390). آموزش علوم به شیوه مجازی: یک مطالعه آزمایشی با دانش‌آموزان مبتلا به نارسائی شنیداری. مجله روانشناسی افراد استثنایی، 1(1): 99-112.
پیکانی، اعظم (1399). آموزش در فضای مجازی چه معایبی دارد؟ سرزمین تیزهوش‌ها. قابل‌دسترسی در آدرس https://tizland.ir
جزینی، علیرضا (1397). تأثیر دوره‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی بر توسعه دانش. مجله آموزش و توسعه منابع انسانی، 5(16): 133-150.
داستانی، میثم (1399). کووید 19: طلوعی جدید در آموزش مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران. مجله افق توسعه آموزش علوم پزشکی، 11(1): 1-4.
زندی، مجید (1399). تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای آموزش و پژوهش مجازی در رشته‌های مهندسی در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا (کووید 19) در کشور.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1398). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه
شریعتمداری، علی (1394). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات امیرکبیر.
شعاری‌نژاد، علی‌اکبر (1397). فلسفه آموزش‌وپرورش. تهران: انتشارات امیرکبیر.
شعبانی، حسن (1391). مهارت‌های آموزشی و پرورشی. تهران: انتشارات سمت
شکوهی، غلامحسین (1398). مبانی و اصول آموزش‌وپرورش. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
عزیزی، سید محسن؛ فرج الهی، مهران؛ سراجی، فرهاد؛ خاتونی، علیرضا و سرمدی، محمدرضا (1397). کاربست ویژگی‌های مؤلفه‌های برنامه‌ی درسی مجازی؛ در دوره‌های آموزش مجازی علوم پزشکی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، 11(31): 62-70.
غفوری فرد، منصور (1399). رونق آموزش مجازی در ایران: توان بالقوه‌ای که با ویروس کرونا شکوفا شد. آموزش در علوم پزشکی، 20:33-44.
فرهادی، ربابه (1384). آموزش الکترونیکی، پارادایم جدید در عصر اطلاعات. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 21: 49-66.
کریمیان، زهرا و فرخی، مجیدرضا (1397). هشت گام توسعه آموزش مجازی در طرح تحول و نوآوری آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی، مروری بر یک تجربه. مجله طب و تزکیه، 27(2): 101-112.
کیان، مریم (1393). چالش‌های آموزش مجازی: روایت آنچه در دانشگاه مجازی آموخته نمی‌شود. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، 5(3): 11-22.
محمدی، عباسعلی (1399). معایب و مزایای آموزش مجازی در کشور، خبرگزاری رسمی حوزه، قابل‌دسترسی در آدرس https://www.hawzahnews.com
ملکی، حسن و حسن گرمابی، علی (1388). جایگاه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی دوره ابتدایی از نظر صاحب‌نظران و معلمان شهر تهران. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی،(31): 37-52.
نقیب‌زاده، میر عبدالحسین (1394). نگاهی به فلسفه آموزش‌وپرورش. تهران: انتشارات طهوری.
Abdous, M. (2019). E-learning quality assurance: a process-oriented lifecycle model. Journal of QualityAssurance in Education. 1(1), 10-15.
Conceicao SCO. (2016). Faculty Lived Experiences in the Online Environment. Adult Education, Quarterly, 57(26), 26-45.
Coppola NW, Hiltz SR, Rotter N. (2011). Becoming a Virtual Professor: Pedagogical Roles and ALN [Internet]. [cited 2010 April 24]. Available from: http://www.hicss.hawaii.edu
Erge, Z. L., & Muilenburg, L.Y. (2005). Student barriers to online learning: A factor analytic study. Distance Education, 26(1), 29-48.
Hou C, Chen J, Zhou Y, Hua L, Yuan J, He S, et al. (2019). The effectiveness of quarantine of Wuhan city against the Corona Virus Disease 2019 (COVID- 19): A well-mixed SEIR model analysis. Journal of Medical Virology, 92(7): .
Joy D. (2014). Instructors Transitioning to Online Education [PhD Thesis]. USA: ProQuest Information and Learning Company; [cited 2012 Feb 9]. Available from: http://scholar.lib.vt.edu /theses/available/etd-09232004-172606/unrestricted/Dissertationfinal3.pdf.
Keller Ch, Lindh J, Hrastinski S, Casanovas I, Fernandez G. (2010). The Impact of National Culture on Elearning Implementation: A Comparative Study of an Argentinean and a Swedish University. Educational Media International, 46(1), 67-80.
Li Q, Guan X, Wu P, Wang X, Zhou L, Tong Y, et al. (2020). Early Transmission Dynamics in Wuhan, China, of Novel Coronavirus–Infected Pneumonia. New England Journal of Medicine, 382(13), 1199-207.
Marshall, S. (2009). Quality management in course development and delivery at the University of the West Indies Distance Education Centre. Quality Assurance in Education, 17(3), 264-280.
Marshall, S. (2013). Evaluating the strategic and leadership challenges of MOOCS. Journal of Online Learning and Teaching, 9(2), 216-227.
Rimmer A. (2020). Covid-19: Medical conferences around the world are cancelled after US cases are linked to Massachusetts meeting. BMJ. 2020; 368:m1054.
Salmon, G. (2014). E-moderating: The Key to Teaching and Lerning Online. (2nd ed). London: Routledge Falmer.
Stodel EJ, Thompson TL, MacDonald CJ. (2016). Learners' Perspectives on What is Missing from Online Learning: Interpretations through the Community of Inquiry Framework. International Review of Research in Open and Distance Learning, 7(3), 1-24.
Tucker, J. P., & Gentry, G. R. (2009). Developing an E-Learning strategy in higher education. foresight, 11(2), 43-49.