آسیب‌شناسی نظام تحولی و تربیتی صالحین با الگوگیری از مدل هاریسون موردمطالعه: سازمان بسیج اقشار استان خراسان رضوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری مدیریت سیستم، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

3 استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

چکیده

آسیب‌شناسی سازمانی اغلب به‌عنوان حساس‌ترین جزء استقرار یک طرح تحول سازمانی تلقی می‌‌شود، ازاین‌رو، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که سازمان‌های موفق برای ارتقای اثربخشی خود انجام می‌دهند، آسیب‌شناسی صحیح و به‌موقع است. لذا هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی آسیب­های نظام تحولی و تربیتی صالحین از دیدگاه مربیان و سرمربیان (رهبران تیم­ها) و رتبه‌بندی آنها در سازمان بسیج اقشار استان خراسان رضوی است که جهت دسته‌بندی آسیب­ها از الگوی تکمیل‌یافته هاریسون استفاده شد. روش این پژوهش برحسب نحوة گردآوری اطلاعات، روش آمیخته (کیفی ـ کمی)، برمبنای هدف، از نوع پژوهش­های کاربردی است و براساس ماهیت و روش از نوع توصیفی، تحلیلی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش، مربیان (رهبران تیم­ها) و سرگروه­های نظام تربیتی صالحین می­باشند که براساس نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند و حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران، 168 نفر تعیین شد. ابزار اصلی مورداستفاده، پرسشنامۀ محقق­ساخته با ضریب پایایی 93 درصد بوده است که با استفاده از نرم‌افزار SPSS12 تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که آسیب­های نظام تربیتی صالحین، مشتمل بر 28 آسیب است که ازاین‌بین، نمره 5 آسیب، به‌ترتیب زیر دارای اهمیت زیاد و بسیار زیادی می­باشند. 1. نگاه بیشتر مدیران نسبت به کمی­محوری بدون توجه کافی به کیفیت (توجه افراطی به کمیت)،  2. مطابقت نداشتن گفتار و کردار سرگروه­ها و الگونبودن آنان به‌صورت عملی، 3. نبود سیر مطالعاتی مشخص در محتواهای آموزشی، 4. عدم تعریف مشخص و یکپارچه مدیران متولی و فرماندهان از نظام تربیتی صالحین، 5. عدم توجه به نیاز مخاطبین.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Pathology of the Transformation and Training System of Salehin by Modelling from Harrison’s Model (Case study: Basij Organization of Classes in Khorasan Razavi Province)

نویسندگان [English]

  • Sadegh Hasani Moghaddam 1
  • Mohammad Hosseinzadeh 2
  • Meysam Babaei 3
  • Mehrdad Sadeghi 4
1 Corresponding author: PhD candidate of system management, Imam Hussein Comprehensive University, Mashhad, Iran
2 Master of business management, Firdausi University of Mashhad. Iran
3 Assistant professor of industrial management, Faculty of Management, University of Tehran. Iran
4 Assistant professor of Islamic Azad University of Isfahan, Khorasgan, Iran
چکیده [English]

Organizational pathology is often considered as the most critical component of establishing an organizational transformation plan; therefore, an important step that successful organizations take to improve their effectiveness regards performing accurate and timely pathology. This research is mainly intended to identify the defects of the transformatio and training system of Salehin from the views of trainers and headmasters, and their ranking in the Basij Organization of Khorasan Razavi province. Harrison's completed model is used to classify the defects. This applied research follows mixed (qualitative-quantitative) method for data collection and descriptive analytical method for analysis. The statistical population of this study includes instructors (team leaders) of Salehin selected on the basis of stratified random sampling containing 168 people according to Cochran's formula. The main research tool contained a researcher-made questionnaire with a reliability coefficient of 93%, measured by SPSS12 software. The results indicated that the defects of Salehin training system contains 28 items, which received the score of 5 and less respectively, in terms of their significance: 1) consideration of quantity, rather than paying sufficient attention to quality by most managers without to quality (extreme attention to quantity), 2) inconsistency of the speech and the deeds of instructors and their practicality, 3) lack of a certain plan for studying the content, 4) lack of a clear and consistent definition of training system of Salehin by  managers and commanders, of the righteous educational system, 5) lack of attention to the needs of the trainees.

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational pathology
  • group and team working
  • transformational and training system of the Salehin
  • Harrison model
آریان‌پور، علی؛ مظلومی، نادر؛ ضرغام، حمید و بخشی­زاده، نسیم (1386)، بررسیعوامل مؤثربرعملکردتیم­های کاری مهندسی، مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس بین­المللی مدیریت، تهران، ایران.
افشانی، سیدعلی‌رضا  (1390)، آموزش کاربردی SPSS در علوم اجتماعی و رفتاری، یزد: انتشارات دانشگاه یزد، چاپ سوم.
پیدایی، میرمهرداد، و نوری، فیروز (1391)، آسیب­شناسی آموزش کارکنان باتأکیدبر اثربخشی آن در سازمان‌های ایرانی، تهران: نشر آذر.
توکلی دارستانی، شقایق و شهباز مرادی، سعید (1388)، آسیب­شناسی مدیریت منابع انسانی با هدف بهبود و توسعه، فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت مؤسسه مطالعات بین­المللی انرژی، شماره 4: 94 ـ110.
جزوه تشکیلات اسلامی با بهره‌مندی از نظرات شهد بهشتی (1387)، دفتر مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، شماره 24 .
جنیدی جعفری، مهدی و بیگی­نیا، عبدالرضا (1388)، آسیب­شناسیمنابعانسانیباهدفبهبود وتوسعه (موردمطالعه: بانکملت)، مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس ملی منابع انسانی، تهران.
چیت­ساز، حسنعلی (1383)، آسیب­شناسی سازمانی، مقالات هفتمین همایش حمل‌ونقل ریلی، دانشگاه صنعتی شریف.
حاجی ده‌آبادی، محمدعلی (1398)، درآمدی بر نظام تربیتی اسلام، قم: انتشارات المصطفی، چاپ یازدهم.
حافظ‌نیا، محمدرضا (1384)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: سمت، چاپ اول.
رهنما و همکاران  (1385)، آسیب‌شناسی تربیت دینی دانش‌آموزان از دیدگاه مدیران مدارس راهنمایی شهر تهران، ماهنامه دانشور رفتار، سال سیزدهم، شماره 21.
سیف‌زاده، علی  (1388)، نظرسنجی از بسیجیان درمورد تأثیر طرح صالحین بر تعمیق باورهای دینی آنها، سازمان بسیج مستضعفین.
ﺷﺮﯾﻔﯽﮐﻠﻮﯾﯽ، ﻣﻨﺼﻮر (1379)، ﻣﺪﻟﯽ ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺧﺖ و آﺳﯿﺐﺷﻨﺎﺳﯽ ﺳﺎزﻣان­ها، ﻧﺸﺮﯾﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﺷﻤﺎره 5.
شکوهی یکتا، محسن (1366)، تعلیم‌وتربیت اسلامی، دفتر تحقیقات و برنامه‌ریزی و تألیف، تهران: نشر ایران.
شیری، محمد (1392)، ارزیابی اجرای طرح صالحین در بسیج دانشجویی استان زنجان، سازمان بسیج دانشجویی و معاونت تربیت و آموزش سپاه استان زنجان
عمید، حسن (1379)، فرهنگفارسیعمید، تهران: نشر امیرکبیر.
محمودی کوچک‌سرایی، علی‌اصغر؛ فراهانی،  مهدی و رسته مقدم، آرش (1394)، آسیب­شناسی نظام آموزش کارکنان با استفاده از الگوی سه‌شاخگی، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال دوم، شماره 5.
ناصحی­فر، وحید و یاسمن، گیاه (1394)، آسیب­شناسی سیستم مدیریت و مدیران در معاونت مالی و اداری وزارت بازرگانی و استراتژی­های بهبود آن، فصلنامهعلمی ـ پژوهشیمطالعاتمدیریت (بهبود و تحول)، سال 23، شماره 77: 1 ـ 27.
همت‌بناری، علی (1390)، رابطه تعلیم‌وتربیت باتأکیدبر دیدگاه اسلام، فصلنامه اسلام و پژوهش­های تربیتی، سال سوم، شماره دوم: 37 ـ 56.