مقایسه اثربخشی محتوای متنی-تصویری و محتوای صوتی- تصویری در آموزش الکترونیک کارکنان ستادی بانک قرض‌الحسنه رسالت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، واحد تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار، گروه تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، واحد تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به‌منظور مقایسه اثربخشی محتواهای متنی-تصویری و صوتی-تصویری در آموزش الکترونیک کارکنان ستادی بانک قرض‌الحسنه رسالت انجام شده است. جامعه موردنظر، شامل 135 نفر از کارکنان ستادی می‌باشد که بر اساس روش نمونه‌گیری مورگان، 100 نفر به روش تصادفی انتخاب گردیده‌اند. این پژوهش به صورت توصیفی-پیمایشی انجام گرفته است. برای جمع‌آوری داده‌های موردنیاز، با توجه به اینکه هدف، سطح یک از الگوی 4 سطحی کرک پاتریک می‌باشد، از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شده است که روایی و پایایی آن نیز مورد تائید است. به گونه‌ای که به منظور اندازه‌گیری روایی، سؤالات پرسشنامه در بین 20 متخصص موضوعی، توزیع و روایی آن تائید گردید. خروجی‌های آزمون‌های آماری در نرم‌افزار spss در مورد آزمون آلفای کرونباخ برای محتوای متنی-تصویری، 85/0 و آلفای کرونباخ برای محتوای صوتی - تصویری، 89/0 می‌باشد که پایایی تائید می‌گردد. پرسشنامه شامل 22 سؤال بوده است که 11 سؤال در مورد محتوای متنی - تصویری و 11 سؤال در مورد محتوای صوتی_تصویری پرسیده شده است. بر اساس اصل همزمانی مایر، ارائه پرسشنامه‌ها بلافاصله بعد از ارائه محتوا صورت گرفته است. نتایج به دست آمده، شامل اثربخشی هر دو سطح از محتوا بوده؛ همچنین نتایج به دست آمده مؤید این است که محتوای صوتی-تصویری از محتوای متنی-تصویری اثربخش‌تر بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of the Effectiveness of Text-Video Content and Audio-Video Content in E-Learning of Gharz Al-Hasna Bank Staff

نویسندگان [English]

  • sasan shaabani 1
  • mahmood ekrami 2
1 Corresponding author: MA in Philosophy of Islamic Education, Payame Noor University, South Tehran, Tehran, Iran
2 Department of History and Philosophy of Education, Payame Noor University, South Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted to evaluate the effectiveness of text-video and audio-video content among the staff of Resalat Bank. The target population includes 135 staff members, based on Morgan sampling method, 100 people were randomly selected. This research has been done in a descriptive-survey manner. A researcher-made questionnaire was used to collect the required data (considering that the goal is level one of Kirk Patrick's 4-level model), the validity and reliability of which are also confirmed. n order to measure the validity, the questionnaire questions were distributed among 20 subject matter experts and its validity was confirmed. The statistical test results in SPSS software for Cronbach's alpha test for text-video content are 0.85 and Cronbach's alpha for audio-visual content is 0.89, which confirms the reliability. The questionnaire consisted of 22 questions, of which 11 questions were asked about text-visual content and 11 questions about audio-visual content. According to Meyer's principle of concurrence, the questionnaires were submitted immediately after the content was submitted. The results obtained included the effectiveness of both levels of content; The results also confirm that the audio-visual content was more effective than the text-visual content

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual Training
  • Effectiveness
  • Virtual Content
آتشک، محمد (1386). مبانی نظری و کاربردی یادگیری الکترونیکی. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 43، از صفحه 135 تا صفحه 156 .
آهنچیان، محمدرضا؛ شرفی، سیمین؛ وفایی، مجید و حاجی‌آبادی، فاطمه (1396). ارزشیابی اثربخشی برنامه کارآموزی در عرصه دانشجویان پرستاری با استفاده از الگوی کرک پاتریک. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. بهار 1396، دوره 9، شماره  1؛ از صفحه 9 تا صفحه 17.
بابایی، محمدباقر؛ رشیدی، امیر؛ علی زاده، نادی (1390). ارائه الگوی بومی مقایسه اثربخشی در سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی. مدیریت فرهنگی. تابستان 1390، دوره 5، شماره  12؛ از صفحه 53 تا صفحه 67 .
رحمتی، داریوش؛ صالحی، علیرضا؛ عزیزی، علی و ذوقی، لیلا (1390). یادگیری فردی با رویکرد راهبردی. توسعه مدیریت و منابع انسانی و پشتیبانی. بهار1390، دوره 6، شماره 19؛ از صفحه 61 تا صفحه 99.
سیف، علی‌اکبر و شقاقی، فرهاد (1384). تأثیر آموزشی راهبردهای یادگیری و مطالعه بر میزان یادگیری دانشجویان دانشگاه پیام نور. پیک نور- علوم انسانی. تابستان 1384،  دوره 3،  شماره  2 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)؛ از صفحه 4 تا صفحه 15.
شاه بیگی، فرزانه و نظری، سمانه (1390). آموزش مجازی: مزایا و محدودیت‌ها. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. زمستان 1390، دوره 6، شماره  1 (پیاپی 4)؛ از صفحه 47 تا صفحه 54 .
صادقی، محمدابراهیم؛ عرفانیان خانزاده، حمید؛ وهابزاده، حسین (1397). سنجش ارزشیابی اثربخشی دوره‌های آموزشی تخصصی راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر اساس الگوی کرک پاتریک. فصلنامه آموزش مهندسی ایران. سال بیستم. شماره 79 ، پاییز 1397، از صفحه 43 تا صفحه 62.
صبوری خسروشاهی، حبیب و فیروزجائیان، علی‌اصغر (1391). عوامل مؤثر بر خوداثربخشی در بین کارکنان دانشگاه. پژوهش اجتماعی. پاییز 1391؛ دوره 5، شماره 16؛ از صفحه 129 تا صفحه 149.
ضرابیان، فروزان و عزیزی علویجه، افسانه (1397). بررسی دو روش یاددهی یادگیری ترکیبی (مبتنی بر شبکه و سیار) بر یادگیری مفاهیم تعلیمات اجتماعی. اندیشه های نوین تربیتی دوره چهاردهم پاییز 1397 شماره 3
عادلی‌پور، زکیه و کرمی، مرتضی (1394). ارزیابی کیفیت نرم‌افزارهای آموزشی دوره ابتدایی بر اساس اصول اولیه آموزش مریل. آموزش و ارزشیابی سال هشتم زمستان 1394 شماره 32.
عدلی، فریبا (1389). یادگیری زدایی؛ راهکاری برای یادگیری بیشتر. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی). بهار 1389، دوره 3، شماره  1، از صفحه 17 تا صفحه 21 .
غلامحسینی، لیلا (1387). یادگیری الکترونیک (E-Learning) و جایگاه آن در نظام آموزش دانشگاهی. مجله دانشکده پیراپزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران. سال سوم، شماره 2. تابستان 1387. شماره مسلسل 5.
غلامیان قوژدی، سیمین؛ پویا، علیرضا و مهارتی، یعقوب (1395). آسیب‌شناسی سطح تحلیل آزمودنی‌ها در تحقیق‌های پیمایشی: تحلیل مقاله‌های پیمایشی در مجله‌های منتخب مدیریت ایران. علوم مدیریت ایران. تابستان 1395، دوره 11، شماره  42؛ از صفحه 77 تا صفحه 97.
فروتن، فرحناز (1396). مبانی نظری و پیشینه پژوهشی آموزش از راه دور، (آموزش مجازی). فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
قلی پور، مریم؛ قلی پور، نسرین؛ قلی پور، حسنعلی و قلی پور، حسینعلی (1395). نقش یادگیری الکترونیکی در سازمان. دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت. 1395.
قنبری، سالار؛ رزقی شیرسوار، هادی؛ ضیایی، محمدصادق و مصلح، مریم (1398). ارائه مدل ارزیابی آموزش الکترونیکی در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی. تحقیقات مدیریت آموزشی. دوره 11، شماره 41. شماره پیاپی 41. پاییز 1398. صفحه 100-75.
کاردان، احمد و تیموری، شبنم (1392). سیستم ارزیابی محتوای الکترونیکی به منظور تعیین سطح انتقال مفاهیم به یادگیرندگان از طریق تحلیل برچسب‌ها. علوم و مهندسی کامپیوتر (THE CSI JOURNAL ON COMPUTER SCIENCE AND ENGINEERING) ، 1392، دوره 11، شماره 3 (الف)؛ از صفحه 56 تا صفحه 63 .
کاظمی قره‌چه، مهوش؛ امین خندقی، مقصود و جعفری ثانی، حسین (1390). ارزیابی کیفیت مراحل تولید محتوای الکترونیکی در برنامه درسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی. پاییز 1392، دوره 3، شماره 3؛ از صفحه 71 تا صفحه 99.
مرتضوی اقدم، پری؛ رحمانی نیشابور، رؤیا؛ زارعی زوارکی، اسماعیل و آتشک، محمد(1391). ارزشیابی محتوای آموزش الکترونیکی. فناوری آموزش(فناوری و آموزش). پاییز1390، دوره 7، شماره 1؛ از صفحه 33 تا صفحه 43.
منتظر، غلامعلی (1384). جستاری درباره دانشگاه مجازی و یادگیری الکترونیکی. پیک نور- علوم انسانی. تابستان 1384، دوره 3، شماره 2 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)؛ از صفحه 107 تا صفحه 110.
میرسعیدی، گلنوش؛ ایمانی، محمدنقی و فتاح، ناظم (1395). ارزیابی زیرساخت‌های سازمانی مؤثر در به‌کارگیری آموزش الکترونیکی. مدیریت پرستاری. تابستان 1395،  دوره 5، شماره 2؛ از صفحه 51 تا صفحه 58 .
نظامیان پورجهرمی، زهرا؛ غفاریان شیرازی، حمیدرضا؛ قائدی، حسین؛ مومنی نژاد، محسن؛ محمدی باغ ملایی، مسعود؛ عباسی، علی و شریفی، بهمن (1390). اثربخشی دوره آموزش کار با دستگاه الکتروشوک به پرستاران بر اساس مدل کرک پاتریکمجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. اسفند1390، دوره 11، شماره 8 (پیاپی 37)؛ از صفحه 896 تا صفحه 902.
عزیزی فر، محمدجواد؛ محمدیان، ایوب؛ صفری، احرام (1394). ارائه مدل آموزش الکترونیکی مبتنی بر دیدگاه راهبردی و معماری. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع.