ارزیابی تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر توسعه گردشگری کشاورزی: مطالعه موردی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، آذربایجان غربی، ایران

2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت فناوری و اطلاعات، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

4 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

گردشگری کشاورزی یا آگری توریسم (Agre Turism) یکی از جدیدترین جاذبه‌های صنعت گردشگری است. این نوع تور، ارائه خدمات و تولیدات گردشگری در مناطق کشاورزی را شامل می‌شود. در دنیای رقابتی امروز، جذب مشتریان بقای سازمان را تضمین می‌کند؛ لذا بقای سازمان‌ها بدون وجود یک سیستم مدیریت کارآمد ارتباط با مشتری امکان‌پذیر نخواهد بود. در این پژوهش با ارائه یک مدل مفهومی نقش مدیریت ارتباط با مشتریان در توسعه گردشگری کشاورزی بررسی می‌شود. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی بوده و در آن جشنواره برداشت انگور ارومیه که نمونه بارز گردشگری کشاورزی است، به‌عنوان مطالعه موردی بررسی می‌شود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 108 تعیین ‌شده و جمع‌آوری اطلاعات از روش پرسشنامه انجام گردیده است. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و از طریق نرم‌افزار Smart PLS انجام می‌شود. نتایج بیانگر تائید تمام فرضیه‌های تحقیق می‌باشد و مدیریت ارتباط با مشتری، تأثیر به‌سزایی بر گردشگری کشاورزی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating the Impact of Customer Relationship Management on Agricultural Tourism Development: A Case Study

نویسندگان [English]

  • Reza Babazadeh 1
  • Zahra Mirzaei 2
  • Ali Namazian 3
  • Samad Rahimiaghdam 4
1 Corresponding Author: Associate Professor, Department of Industrial and Technical Engineering, Orumieh University, Orumieh, South Azarbaijan, Iran
2 MA, Department of Technology and Information Management, Faculty of Social and Economic Sciences, Al -Zahra University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Industrial and Technical Engineering, Kashan University, Kashan, Iran
4 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Economics and Management, Tabriz University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Agricultural tourism is one of the newest attractions of the tourism industry. This type of tour includes a combination of agriculture, providing services and products with unique tourism experience in agricultural areas. On the other hand, in today's competitive world, attracting customers to the organization ensures the survival of the organization. With the emergence of the phenomenon of privatization and exit from monopoly, competition among organizations will increase and the survival of organizations and industries will not be possible without the existence and implementation of an efficient customer relationship management system. In this research, by presenting a conceptual model, the role of customer relationship management in the development of agricultural tourism is investigated. This research is applied in terms of purpose and in that grape harvest festival which can be a clear example for agricultural tourism in Urmia is studied as a case study. The sample size was determined based on Cochran's formula 108 and data collection was done by questionnaire. In order to analyze the collected information, the structural equation modeling method was used with Smart PLS software. The results confirm all research hypotheses and customer relationship management has a significant impact on agricultural tourism

کلیدواژه‌ها [English]

  • Customer Relationship Management
  • Agricultural Tourism
  • Structural Equation Modeling
مؤتمنی، علیرضا و جعفری، ابراهیم (1388). بررسی زمینه‌های پیاده‌سازی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در صنعت هتلداری ایران. نشریه چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، شماره 30، 64-49.
Motameni A., Jafari E. (2009). Investigating the fields of implementing customer relationship management in the Iranian hotel industry. Business Management perspective. 30, 49-64 (In Persian).
Amoako, G. K., Arthur, E., Christiana, B., & Katah, R. K. (2012). The impact of effective customer relationship management (CRM) on repurchase: A case study of (GOLDEN TULIP) hotel (ACCRA-GHANA). African Journal of Marketing Management, 4(1), 17-29
Barbieri, C. (2013). Assessing the sustainability of agritourism in the US: A comparison between agritourism and other farm entrepreneurial ventures. Journal of Sustainable Tourism, 21(2), 252-270.
Choo, H., & Petrick, J. F. (2014). Social interactions and intentions to revisit for agritourism service encounters. Tourism Management, 40, 372-381.‏
Gawlik, A., & Woś, B. (2015). The use of CRM instruments in agritourism–on the example of agritourism farms in the Opole Province. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Service Management, 16, 49-56.
Ghazian, A., Hossaini, M. H., & Farsijani, H. (2016). The effect of customer relationship management and its significant relationship by customers’ reactions in LG Company. Procedia Economics and Finance, 36, 42-50.
Flanigan, S., Blackstock, K., & Hunter, C. (2015). Generating public and private benefits through understanding what drives different types of agritourism. Journal of Rural Studies, 41, 129-141.‏
Fisher, D. (2006). The potential for rural heritage tourism in the Clarence valley of northern newsouth Wales. Australian Geographer, 37(3), 411-424.
Karakostas, B., Kardaras, D., & Papathanassiou, E. (2005). The state of CRM adoption by the financial services in the UK: an empirical investigation. Information & Management, 42(6), 853-863.‏
Kiper, T. (2011). Land use planning regarding sustainable development through agritourism: Sarköy example. Journal of Agricultural Biotechnology and Sustainable Development, 3(8), 171-181.
Richards, K. A., & Jones, E. (2008). Customer relationship management: Finding value drivers. Industrial marketing management, 37(2), 120-130.
Sathe, S., & Randhave, M. (2019). Agro-tourism: A sustainable tourism development in maharashtra-A case study of village inn agro tourism. (Wardha).‏ GE-International Journal of Management Research, Vol. 7, Issue 6, 2394-4226)
Tew, C., & Barbieri, C. (2012). The perceived benefits of agritourism: The provider’s perspective. Tourism Management, 33(1), 215-224.‏
Tohidi, H., & Jabbari, M. M. (2012). CRM as a marketing attitude based on customer's information. Procedia Technology, 1, 565-569.‏
Tuzunkan, D. (2018). Customer relationship management in business-to-business marketing: example of tourism sector. GeoJournal of Tourism & Geosites, 22(2), 329-338.
Yang, L. (2012). Impacts and challenges in agritourism development in Yunnan, China. Tourism Planning & Development, 9(4), 369-381.‏
Zhang, X, Chai, L., and Harrill, R. (2009). Rural Tourism Research in China: 1997–2006. Tourism Analysis, 14(2), 231–239.